Tegnap óta törvényileg is engedélyezett a gépkocsik adásvétele Kubában, amellyel évtizedes tiltást oldottak fel a szigetországban. Bár a mindenki által nagyon várt reform nagy előrelépésnek számít, számos megszorítás maradt érvényben.

Az április óta szóbeszéd tárgyát képező, október 1-én életbe lépett törvény szerint immáron legális a gépkocsik adásvétele és ajándékozása, méghozzá bármilyen mennyiségben és bármilyen típust, ami valóban mérföldkőnek számít, hiszen eddig csupán az 1959 előtti autókkal lehetett kereskedni. Adásvétel esetén a gépkocsik értékét – figyelembe véve a típust és a gyártás évét - közjegyző határozza majd meg, kubai pesóban. Az állam 4 százalékos adót szab ki mindkét fél számára, amely a vevő esetében 50 százalékra is felugorhat abban az esetben, ha már tulajdonosa egy másik gépkocsinak is. Új autóra ötévente egyszer lehet majd engedélyt kapni, viszont az eddigiekkel ellentétben a régi autót nem kell beszolgáltatni az államnak.

Az adásvételen kívül az ingóságok átruházása is sokkal könnyebbé válhat mindazok számára, akik véglegesen elhagyják az országot, ugyanis akár rendelkeznek-e róla korábban akár nem, a család örökli az autót.

A törvény ugyanakkor továbbra is korlátozza, hogy kik vehetnek új gépkocsikat autószalonokban – természetesen az ország valutájáért, vagyis kubai konvertibilis pesoért -, hiszen eddig is és ezen túl is csak a közlekedési minisztérium által kibocsátott engedéllyel rendelkezők – azon állami megbízásban dolgozó személyek, akik hivatalosan is devizában kapják a fizetésüket, vagy annak egy részét – vásárolhatnak ilyen helyen új autót.

A kubai kormány szerdán jelentette be a hivatalos törvénymódosítást, azóta a helyi média, és az utcák is az újítástól hangosak, az igazságügyi miniszter több pártfunkcionárius társaságában az állami televízióban ismertette a tudnivalókat. Egy, a kommunista pártlapban megjelent cikk szerint pedig mintegy negyven tiltást és korlátozást kellett megvizsgálni, mielőtt az országgyűlésben zöld utat adtak a módosításnak.

Kubában a hivatalos adatok szerint 300 ezerre tehető a privát gépkocsik száma, amelyek nagy része 1959-előtti oldtimer. A helyi szlengben mandulának vagy kávéfőzőnek nevezett antikvitásokon kívül sok a szovjet gyártmányú autó is, amelyekkel eddig csak illegálisan lehetett kereskedni. Az autók és lakások adásvételét engedélyező határozat egyike volt a leginkább várt reformintézkedéseknek, ám utóbbira egyelőre még várni kell.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://vivacubalibre.blog.hu/api/trackback/id/tr953273281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása